Wednesday, July 19, 2006

Pandanglah kami dengan Rahman dan Rahim-Mu!

Bismillahir-Rahmaanir-Rahiim

Ya Allah, Ya Ahad, Ya Somad! Ya Hayyu Ya Qayyum! Tiada Tuhan melainkan Engkau, hanya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Tuhan yang telah mendahulukan Rahmat-Mu mengatasi Murka-Mu.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Melihat tanpa batasan. Segalanya nyata di hadapan-Mu. Apa sahaja yang ada sama ada di alam nyata mahupun di alam ghaib, segalanya terbentang dalam pengelihatan-Mu. Bahkan ya Allah, pada hakikatnya, tiada yang ghaib bagi Diri-Mu. Ilmu-Mu meliputi segala sesuatu. Segalanya nyata dalam Ilmu-Mu. Ya Allah, aku mengadu kepada-Mu ya Allah, dengan hati yang hanya memandang kepada Somadiah-Mu, Engkaulah tempat bergantung segala sesuatu. O Allah, betapa hati ini tersiat dengan penuh kepediahan melihat nasib saudara-suadara kami di Palestin dan kawasan yang sekitarnya. Ya Allah, Engkau kurniakanlah mereka kesabaran dan keimanan, malah hakikat keimanan dan segala kemanisannya, sehingga bagi mereka untuk mendapatkan kasih sayang-Mu, menjadi kekuatan menghadapi ujian yang amat berat ini.

Ya Allah, kami di tanahair kami pula, sedang diuji dengan perkara yang jauh lebih dahsyat. Petaka yang jauh lebih menghibakan hati kecil ini ya Allah. Kini, telah ada hamba-hamba-Mu yang murtad dari agama-Mu, berani mengisytiharkan kemurtadan mereka di depan muka khalayak umat ini. Ya Allah! Petaka apakah ini? Ya Allah amat berat untuk kami tanggung. Ya Allah, bencana ini lebih berat ujiannya, lebih dahsyat daripada ujian Tsunami dan Gempa yang Engkau timpakan kepada saudara kami di Indonesia.

O Allah, satukanlah hati-hati kami dalam keimanan. Engkau cabutlah segala apa saja nikmat daripada kami, tapi janganlah Kau cabut nikmat Iman dan Islam dari hati kami. Ya Allah, tanpa nikmat Iman ini, maka kami akan gagal, hina dan celaka di sisi-Mu. Jika demikian ya Allah, apa lagi yang ada pada kami?

Ya Arahamar-Rahimin,

Engkau bangkitkanlah hamba-hamba-Mu yang akan memimpin kami, insan yang lemah ini. Kau bangkitkanlah kami sekalian, untuk bangun berjuang mempertahankan iman kami. Berilah taufik yang sempurna kepada kami. Ya Allah... Dimanakah Abu Bakar kurun ini yang akan memerangi kemurtadan? O Allah, jadikanlah setiap dari kami sebagai Abu Bakar itu....

Wahai Allah... berlemah-lembutlah atas kami yang penuh kecuaian ini... Engkau panggillah kembali kami secara umat, untuk kembali memenuhi masjid-masjid-Mu... Ya Allah, bantulah kami....

Amin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home