Monday, July 03, 2006

Dimanakah kami pada hari ini?

Bismillahir-Rahmaanir-Rahiim,

Ya Allah, Engkaulah Tuhan. Tiada tuhan melainkan Engkau. Tuhan di langit mahupun di bumi. Segalanya diciptakan daripada tiada kepada ada, hanya bergantung kepada Iradat dan Kudrat-Mu. Engkaulah Rabb, Zat Yang Maha Mencipta lagi Maha Mentadbir dan Memiliki segala ciptaan-Mu. Tiada satu atom pun, baik yang di langit ataupun di bumi mahupun yang ada di antara keduanya, dapat bergerak mahupun terhenti, melainkan hanya dengan izin-Mu, melainkan segalanya dalam liputan ilmu-Mu. Wahai Allah, Engkaulah Tuhan yang Maha meneliti segala ahwal hamba-hamba-Mu! pandanglah kami dengan pandangan rahmat-Mu ya Allah!

Ya Hayyu Ya Qayyum! Hanya dengan rahmat-Mulah kami menggantungkan harapan, kepada ihsan-Mulah kami menumpukan rayuan. O Allah! Bagaimanakah diri kami di sisi-Mu? YA Allah, ampunkamlah segala dosa kami, segala kealpaan kami, segala kelalaian kami. Ya Allah, betapa kami telah menzalimi diri kami dengan kezaliman yang banyak, dan tidak ada yang dapat mengampunkan dosa-dosa melainkan Engkau, maka ampunilah kami dengan keampunan dari sisi Rahman dan Rahim-Mu.

Ya Allah, antara kezaliman kami pada hari ini, betapa kami masih boleh bersengkang mata bergelak ketawa dengan Piala Dunia, sedangkan saudara-saudara kami di Palestin terutamanya diseksa dan dibunuh sewenang-wenangnya. Wahai Allah, ampunilah kami. Apakah yang telah terjadi kepada kami? Sehingga begitu sekalikah keras dan gelapnya hati kami?

Ya Allah, ya Arhamar-Rahimin!

Demi nisbat kami dengan kemuliaan kekasih-Mu, Rasulullah s.a.w., ampunilah kami, hidayatilah kami umat kekasih-Mu ini, berilah kami taufik yang sempurna, sehingga timbul kerisauan di dalam hati kami ke atas hakikat keimanan kami. Sehingga akan mendorong kami berusaha sekeras yang mungkin, untuk meningkatkan hubungan dengan-Mu, Pemilik Segala Kemuliaan. Sehingga kami berusaha sedaya yang mungkin, untuk mencapai hakikat keimanan dan amalan soleh, sehingga Engkau akan memuliakan kami dengan 'Izzah-Mu, yang Kau janjikan bagi orang-orang yang benar-benar beriman. Sehingga kami layak mendapat Nusrah-Mu, sebagaimana janji-Mu di dalam Kitab-Mu!

Ya Allah, jika tidak Engkau, kepada siapa lagikah kami boleh berpaling dan memohon pertolongan? O Allah, kasihanilah kami, bantulah kami!

Amin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home